Bostadshyresgäst
Här har vi samlat allt som rör din bostad och ditt boende. Höörs Fastigheter äger och förvaltar 622 lägenheter i Höörs Kommun, varav 521 st hyrs ut till allmänheten via Boplats Syd, och vi vill att du som hyresgäst ska trivas bra hos oss.
Under din boendetid hos oss ska du ta hand om lägenheten och om alla utrymmen i övrigt. Om du upptäcker fel eller brister som kan leda till att fastigheten skadas ber vi dig omgående anmäla det till oss.
Om du vill göra mindre renoveringsarbeten på egen hand går detta bra. Du får själv stå för både arbete och material. Det vi kräver är att arbetet ska vara fackmässigt utfört och att du följer eventuella krav på särskild behörighet. Du bör alltid kontakta oss om du vill göra förändringsarbeten i lägenheten.
Behöver du hjälp med städning, hänga upp gardiner, sätta upp tavlor mm? Vi erbjuder både städ- och servicetjänst.
Flytta in
Att bo i hyresrätt innebär stor frihet och är ett boende med grannar. Att bo i hyresrätt innebär att visa hänsyn och respektera grannar och regler. Som nyinflyttad har man ofta många frågor. Nedanstående innehåller svar på några av de vanligaste.
Städning
Har du anmärkningar mot hur städningen har utförts måste du anmäla detta till vår bostadsförvaltare inom 24 timmar efter att du fått tillgång till lägenheten.
Besiktning
Läs besiktningsprotokollet. Gå igenom lägenheten, och anmäl eventuella fel och brister som inte finns i protokollet. Eventuella brister som inte finns dokumenterade anmäler du till vår bostadsförvaltare inom 8 dagar.
Hushållsel
När du flyttar in är du anmäld till Kraftringen som äger elnätet. Du kommer att få ett brev från dem där även prisförslag på elhandel är med, men det är fritt att välja vilken elhandelsleverantör man vill ha.
Hemförsäkring
För att skydda dig mot skador och brand behöver du ha en hemförsäkring redan från kontraktsdagen. Kontakta därför ett försäkringsbolag.
Flyttanmälan och adressändring
När du flyttar ska du göra en flyttanmälan, på skatteverket.se, så att du får rätt folkbokföringsadress. Ditt lägenhetsnummer som du ska ange när du gör en flyttanmälan hittar du på ditt hyreskontrakt. Glöm inte att även göra adressändring, på skatteverket.se.
Tvätt
Som hyresgäst har du möjlighet att utnyttja den gemensamma tvättstugan. Anmäl eventuella fel på maskiner till felanmälan.
För allas trivsel gäller följande när man nyttjar den gemensamma tvättstugan.
- Håll tvättiderna.
- Mattor, filtar och skor får inte tvättas i maskinerna.
- Färgning av kläder får inte ske i maskinerna.
- Avboka tvättiden snarast om du inte kan utnyttja den.
- Husdjur lämnas hemma under tider du tvättar.Gör rent luddfiltret och torka av tvättutrustningen noggrant efter användandet.
TV/Parabol/Bredband
Det finns fiberanslutning till samtliga våra bostadsfastigheter och de lägenheter som berörs av fiberinstallationen utförd under 2017 är nu uppkopplade till Telias fastighetsanslutning där TV-paket Lagom ingår i grundutbudet.
För att installera TV-paket Lagom krävs en identifikationskod och en kontrollkod vilken respektive hyresgäst kostnadsfritt beställer via www.telia.se/aktivera alternativt via telefon på 90 200.
Observera att det endast är möjligt att teckna datauppkoppling via fiber hos Telia samt att alla tilläggstjänster debiteras direkt av Telia till respektive hyresgäst.
Varje lägenhet är försedd med en mediaomvandlare (CTS HES-3106-PLUS) vilken i de flesta fall är placerad i hall, sovrum eller mediaskåp.
Källsortering
I enlighet med vår miljöpolicy arbetar vi varje dag för minskade utsläpp, effektivare resursanvändning och ökat personligt ansvar för miljöarbetet. Höörs Fastigheter anlitar Merab (merab.se) för sophämtning.
Brandsäkerhet
Vi ser till att det finns minst en brandvarnare i din lägenhet. Du har ansvar för att då och då prova att din brandvarnare fungerar. Det gör du genom att trycka in testknappen på brandvarnaren. Om den då ger ifrån sig en ljudsignal vet du att den fungerar. Ett annat tecken på att den fungerar är att signallampan på brandvarnare blinkar någon gång per minut utan att någon ljudsignal hörs.
Om brandvarnaren både blinkar och piper är batteriet slut – byt batterier eller kontakta felanmälan.
Tänk på att trapphusen är utrymningsvägar så håll dem fria från cyklar, barnvagnar och annat så att räddningspersonal kan komma fram vid en eventuell brand. Stäng fönster och dörrar i allmänna utrymmen.
Flytta ut
Det är mycket att tänka på när man ska flytta från sin lägenhet. För att underlätta för dig har vi sammanställt de viktigaste punkterna, i den ordning som de kommer i utflyttningsprocessen.
Säg upp din bostad
Uppsägning ska lämnas skriftligen, på baksidan av ditt hyreskontrakt, alternativt digitalt via Mina Sidor. Uppsägningstiden räknas från när vi mottagit uppsägningen. Uppsägningstiden är tre hela kalendermånader och börjar räknas från nästkommande månadsskifte.
Säger du upp din lägenhet den 20 september blir dina tre uppsägningsmånader oktober – december, och du kan alltså flytta till den 1 januari. Säger du upp din lägenhet den 1 oktober blir dina tre uppsägningsmånader november – januari, och då kan du flytta till den 1 februari.
Du kan alltså inte tillgodoräkna dig innevarande månad som en uppsägningsmånad oavsett datum.
Dödsbo
Under förutsättning att uppsägningen inkommer senast en månad efter det att hyresgäst har avlidit, att den är komplett ifylld av samtliga dödsbodelägare och om dödsbevis bifogas, så gäller en månads uppsägningstid. Annars är det tre månaders uppsägning.
Besiktning och visning av lägenheten
Efter uppsägning av lägenheten blir hyresgäst kontaktad av vår bostadsförvaltare som bokar en förbesiktning av lägenheten. En förbesiktning görs för att hyresgäst och hyresvärd tillsammans ska avgöra vad som eventuellt behöver göras och vem som gör det i lägenheten.
Om du väljer att själv korrigera fel och brister som noterats vid förbesiktningen måste du i god tid före avflyttning kontakta vår bostadsförvaltare för kontroll innan det är dag för slutbesiktning. Tänk på att eventuella reparationer måste göras på ett fackmannamässigt sätt.
Slutbesiktning av din lägenhet ska göras i god tid innan du flyttar. Besiktningen tar 30-90 minuter beroende på bostadens storlek. Det är bra om du själv närvarar vid besiktningen. För att boka tid, kontakta vår bostadsförvaltare via mejl avdi.rama@hoorfast.se eller telefon +46413-28926.
Har du tankar på att försöka överlåta någon utrustning i bostaden så är det bara möjligt om du är överens med inflyttande hyresgäst om detta. Ni gör i så fall upp detta mellan er.
Du måste vara beredd på att låta intresserade få se lägenheten under uppsägningstiden.
Hushållsel
Vår hyreshandläggare anmäler avflytt till Kraftringen. Har du annan elhandelsleverantör behöver du anmäla det själv.
Städning
Innan du lämnar bostaden måste du slutstäda och få bostaden städbesiktigad. Av hänsyn till den som flyttar in efter dig måste du städa mycket noga.
Vi erbjuder flyttstädning. För offert, kontakta vår städchef via mejl anita.nilsson@hoorfast.se eller telefon +46413-28961
2:a handsuthyrning
Som hyresgäst hos oss har man möjlighet att tillfälligt hyra ut sin bostad i andra hand om det finns särskilt goda skäl för detta. Exempel på sådana skäl är när man t.ex. har fått ett tillfälligt jobb utomlands eller vid studier på annan ort under en tidsbestämd period.
För att vi ska ge vårt godkännande, måste en ansökan om andrahandsuthyrning fyllas i innan uthyrning sker. Om andrahandsuthyrning sker innan vi hunnit godkänna den, eller helt utan vår kännedom, kan det leda till uppsägning av hyresavtalet. Glöm inte att till din ansökan bifoga eventuella intyg eller övrig dokumentation där anledningen till andrahandsuthyrningen anges.
Vi godkänner normalt en andrahandsuthyrning i max 12 månader men prövning sker var sjätte månad.
Vid en andrahandsuthyrning uppstår det inget hyresförhållande mellan oss och andrahandshyresgästen. Allt ansvar ligger hos kontraktsinnehavaren. Det innebär att kontraktsinnehavaren har fullt ansvar för bland annat att hyran betalas i tid, att ingen åverkan görs på bostaden och att inga störningar uppstår.
Om ansökan godkänns ska kontraktsinnehavaren teckna ett juridiskt godkänt avtal med andrahandshyresgästen. En kopia av detta avtal ska snarast möjligt därefter skickas till oss. Denna typ av avtal finns att köpa på Internet eller i bokhandeln.
Den som hyrt en bostad i andra hand hos oss har inget företräde eller rätt till ett förstahandskontrakt.
Din hyra
Kivra
Kivra är din digitala brevlåda där du smidigt får dina fakturor digitalt. Betala utan fördröjning på samma sätt som om du hade betalat direkt via din internetbank. När du är ansluten till Kivra kommer dina hyresavier automatiskt till den digitala brevlådan och du får inte längre några pappersfakturor. Är du inte ansluten till Kivra får du hyresavin som tidigare.
Kom igång med Kivra:
- Du behöver tillgång till mobilt Bankid.
- Logga in på Kivra via kivra.se eller i Kivras app.
- Första gången du väljer att betala en faktura i Kivra väljer du vilken bank och konto betalningen ska dras ifrån och legitimerar dig sedan med Mobilt BankID.
Vill du som är ansluten till Kivra fortsatt få pappersfaktura, behöver du själv logga in på Kivra och göra den ändringen. Där finns även mer info om hur en digital brevlåda funkar.
Autogiro
Du kan anmäla dig till autogiro på olika sätt;
- Fyll i anmälan här på hemsidan
- Anmäl dig i internetbanken
- Hämta blankett för ifyllnad på vårt kontor
Det finns möjlighet att få din hyresavi via e-post. Vill du ha din faktura med e-post kontaktar du oss på info@hoorfast.se.
E-faktura
E-fakturan ser ut som den vanliga hyresavin och skickas direkt till din Internetbank. Om du betalar din hyra via Autogiro kan du ändå välja e-faktura. Då får du den inte bara elektroniskt, utan den betalas också helt automatiskt. Detta måste dock anmälas på två olika ställen. E-faktura anmäler du via din Internetbank. Har du några frågor angående anmälan till e-faktura så kontakta din bank.
När ska hyran vara betald?
Hyran betalas i förskott senast sista vardagen före varje kalendermånads början. Hyran för t. ex. april ska vara betald senast den sista vardagen i mars.
Hur lång är uppsägningstiden?
Uppsägningstiden är 3 månader. Observera att uppsägningsmånaden inte räknas. Säger man t. ex. upp hyresavtalet den 25 augusti så löper hyrestiden ut den 30 november.
Vid dödsfall ska avtalet sägas upp inom en månad efter dödsfallet, och uppsägningstiden är 1 månad efter det att uppsägningen gjorts. Blir inte hyresavtalet uppsagt inom en månad från dödsfallet gäller 3 månaders uppsägningstid.
Husdjur
Ta ansvar för ditt husdjur både i och utanför din lägenhet. Om du har hund håll den alltid kopplad på bostadsområdet och plocka upp efter den.
Är du kattägare måste du ha din katt under uppsikt. Den får inte skapa sanitär olägenhet och det är inte tillåtet för katten att springa in i grannens trädgård eller lägenhet.
Att mata fåglar från balkongen eller på gården är absolut förbjudet. Spilld mat kan locka till sig både råttor och möss.
Temperatur
Inomhustemperaturen i din lägenhet ska vara minst 20 grader. Undantaget är våra trygghetsboenden, där lägsta accepterad temperatur är 22 grader.
Vi förstår att 20 grader kan upplevas som svalt av vissa men som hyresgäst kan du själv påverka din inomhusmiljö. Undvik t. ex. att ha möbler och gardiner framför element. Vädra genom att öppna ett fönster eller balkongdörr helt under några minuter. Om du ständigt har ett fönster eller dörr öppen kyls lägenheten ner och golven kan bli kalla.
Om det inte är 20 grader i lägenheten trots att du följt de här råden, kontakta felanmälan.
Servicetjänst
Som hyresgäst ansvarar man själv för att köpa in och byta förbrukningsmaterial som batterier i t ex brandvarnare, glödlampor i tak/ugn/badrumsskåp och lysrörsarmaturer. Behövs hjälp kan detta ges mot en ersättning, kontakta vår bostadsförvaltare eller din vaktmästare för prisuppgifter.
Vi kan även utföra andra sysslor som att hänga upp lampor, hålla rent i golvbrunnar och vattenlås eller sköta er trädgård mot en ersättning om ni har önskemål om det.
Trivselregler
När man bor i lägenhet bor man nära varandra och självklart krävs det både hänsyn och välvilja för att alla ska trivas. Det finns vissa fastställda regler, men viktigast av allt är att använda sunt förnuft och att tala med sina grannar.
I ett flerfamiljshus kan ingen kräva absolut tystnad. Vi hör våra grannar och de hör oss. Det är livligare hos en barnfamilj än hos en ensamstående pensionär och så måste det få lov att vara. Vi ska kunna leva ett normalt liv i våra lägenheter men vi ska samtidigt inte behöva acceptera bråk, skrik, hög musik och störande spring i trappor. För höga ljudnivåer är inte tillåtet – varken på dagar eller nätter.
Genom att prata med varandra kan vi lösa missförstånd och konflikter. Att lära känna och förstå sina grannar skapar trivsel och tolerans för allas olikheter.
Du ska kunna sola och umgås på din balkong
Att piska mattor eller skaka kläder äventyrar dina grannars trevnad. Kom ihåg att placera blomlådorna på insidan av balkongräcket för att undvika olyckor. Om du vill grilla på din balkong måste du använda en elektrisk grill.
Du har rätt till en trevlig utemiljö där du själv kan njuta och dina barn kan leka
Att vara rädd om utemiljön är ett bra sätt att göra ditt bostadsområde attraktivt och inbjudande. Att inte skräpa ner är ett enkelt sätt att öka allas trivsel!
Bilar och trafik i bostadsområden.
Vår målsättning är att undvika trafik i våra bostadsområden. Om du av någon anledning måste köra bil inom området är det din skyldighet att köra långsamt och försiktigt.
Trygghetsjour
För att trivas i sin bostad är det viktigt att man känner sig trygg. HFAST har ett avtal med Securitas om Trygghetsjour dit man kan ringa på helger dygnet runt och på vardagar mellan kl. 16.00-07.00 om det förekommer störningar i fastigheten.